Wszyscy pochodzimy z Afryki, czyli o ekspansji człowiekaCzas czytania: 2 min

Małgorzata Moczydłowska-Vidal, Mira Jankowska

2023-08-28
Wszyscy pochodzimy z Afryki, czyli o ekspansji człowieka<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.

 

 Odtwórz nagranie

 

W dodatkowych dwóch odcinkach, które udało nam się nagrać z prof. dr hab. Małgorzatą Moczydłowską-Vidal, rozmawiać będziemy o pochodzeniu człowieka. Najnowsze ślady jego obecności potwierdzają, że wszyscy pochodzimy z jednej części świata, z Afryki. Pojawia się w sposób naturalny pytanie, jak to się więc stało, że homo sapiens rozprzestrzenił się na różne kontynenty. I tu przychodzi nam w sukurs wiedza związana z kształtowaniem się lądów, oceanów i mórz. Przy okazji poznajemy też historię powstania pasm górskich w Europie oraz Wieliczki i sposobu, w jaki wypiętrzyły się warstwy solne.

Następnie poruszymy wątek systemu i kultury nauczania w Skandynawii, zwłaszcza w Szwecji, gdzie od lat pracuje nasz gość na Uniwersytecie w Uppsali. Warto zwrócić uwagę na skromność i uprzejmość zarówno kadry akademickiej, jak i studentów. Niezależnie od rangi wieku i zasług używa się tam formy „ty”. Zostaje jednak zachowany szacunek i uprzejmość wobec wykładowcy czy osób starszych. Także integracja kadry akademickiej ze studentami jest tam oczywista i zalecana. Wykładowcy przechodzą kurs pedagogiczny, aby właściwie traktować studiujące osoby.

Dotkniemy też kwestii przekładu pism naukowych i pojawiających się coraz częściej w polskich tłumaczeniach nieuzasadnionych anglicyzmów.

Zapraszamy zatem na 5. część wywiadu z profesor Małgorzatą Moczydłowską-Vidal, paleogobiologiem. Rozmowę prowadzi Mira Jankowska.

 

Pozostałe podcasty z cyklu „En jak nauka” można znaleźć na stronie W Poszukiwaniu Projektu w zakładce Media oraz na naszym profilu na platformie Soundcloud. „EN jak… nauka”, bo warto wiedzieć i rozumieć więcej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane wpisy

Wybrane tagi