Czy teoria ID jest „ideą religijną przybraną w strój nauki”? Historia Roberta ShedingeraCzas czytania: 2 min

Grzegorz Malec

2019-09-03
Czy teoria ID jest „ideą religijną przybraną w strój nauki”? Historia Roberta Shedingera<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

Robert Shedinger jest wykładowcą religioznawstwa na Luther College w Decorah w stanie Iowa.

Przez większość życia, jak sam przyznał, w pełni akceptował darwinizm i zasadniczo zgadzał się z opinią Daniela Dennetta, że teoria ewolucji Darwina jest największym osiągnięciem w historii myśli ludzkiej. Podzielał on również zdanie krytyków teorii inteligentnego projektu, że jest ona „ideą religijną przybraną w strój nauki”.

Shedinger wspomina, że jego poglądy uległy zmianie po tym, jak zaczął prowadzić zajęcia dotyczące relacji nauka a religia. Uczony podkreśla, że poza wykształceniem humanistycznym studiował również budownictwo, dlatego posiadał podstawową wiedzę z zakresu nauk ścisłych. Postanowił on, że najważniejszą kwestią prowadzonych przez niego zajęć będzie omówienie sporu między teorią ID a ewolucjonizmem. Jak sam stwierdził, jeszcze wtedy nie wiedział, na czym właściwie polegają koncepcje, które miały się stać przedmiotem wykładów. Uczony przeczytał prace Phillipa E. JohnsonaDarwin przed sądem; Michaela J. Behe’egoCzarna skrzynka Darwina; Stephena C. MeyeraDarwin’s Doubt [Wątpliwość Darwina] i Jonathana WellsaIkony ewolucji.

Shedinger przyznał, że był głęboko zaskoczony tym, czego się dowiedział. Okazało się, że teoria ID nie ma nic wspólnego z opiniami jej krytyków. Ze zdziwieniem stwierdził wówczas, że książki, które przeczytał, mają charakter naukowy, a nie religijny. Shedinger zastanawiał się, dlaczego teoria ID jest przedstawiana jako karykatura teorii naukowej, skoro jej zwolennicy poruszają się na gruncie nauki. Postanowił zatem wybrać się na urlop naukowy, aby zgłębić prace najważniejszych przedstawicieli biologii ewolucyjnej – z Darwinem na czele. Uczony doszedł do wniosku, że darwinizm nie wyjaśnia tego, co tłumaczyć powinien. Jeżeli zatem zagadnienie różnorodności życia na Ziemi jest nadal kwestią otwartą, to teoria ID nie może zostać odgórnie uznana za bezwartościową. Jej obecność w nauce, jak pisał Shedinger, jest równie uzasadniona jak obecność darwinizmu.

Shedinger zwrócił również uwagę, że w literaturze przedmiotu często występuje pewien rodzaj „wzniosłej narracji”, która sprawia, iż darwinizm jawi się jako jedyne słuszne wyjaśnienie pochodzenia i rozwoju życia na Ziemi. Uczony podkreśla również, że sukces ewolucjonizmu ugruntował rozumienie nauki jako przedsięwzięcia czysto naturalistycznego. Dlatego też wszystko to, co wykracza poza ramy przyrodniczego łańcucha przyczyn i skutków, nie jest traktowane poważnie przez społeczność uczonych.

Swoje przemyślenia uczony zawarł na stronach książki The Mystery of Evolutionary Mechanisms [Tajemnica mechanizmów ewolucyjnych], która nakładem wydawnictwa Wipf and Stock Publishers ukazała się w czerwcu 2019 roku.

 

 

Grzegorz Malec

 

Tekst na podstawie: Robert F. Shedinger, How Does a Religious Studies Professor Become a Darwinian Skeptic?, Evolution News & Science Today 2019, August 13 [dostęp 18 X 2019].

Źródło zdjęcia: Wikimedia Commons

Ostatnia aktualizacja strony: 03.09.2019

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane wpisy

Wybrane tagi