Trupy gwiazd i gwiazdy żywe, czyli kolejne spotkanie z astronomiąCzas czytania: 2 min

Weronika Narloch, Paulina Karczmarek, Mira Jankowska

2024-02-19
Trupy gwiazd i gwiazdy żywe, czyli kolejne spotkanie z astronomią<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.

 

YouTube

 

Czy pulsar to gwiazda? Dlaczego pulsary są porównywane do latarni morskiej? Co to znaczy, że gwiazdy pulsują? Czym są gwiazdy neutronowe? Czy można poznać wnętrza gwiazd, a jeśli tak, to w jaki sposób? I czym zajmuje się asterosejsmologia?

Te i inne pytania stawiamy dwóm paniom naukowiec: doktor Weronice Narloch oraz doktor Paulinie Karczmarek. Obie pracują w ramach Programu Araukaria, pierwsza z pań w Warszawie, a druga w Chile. Grupa badawcza Araukaria jest jednostką badawczą Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika Polskiej Akademii Nauk.

Przy okazji zastanawiamy się, w jaki sposób korzysta się dziś z analizy Fouriera w astronomii. Co oznacza, że gwiazdy są stare albo młode? Odwołamy się również do opinii Alberta Einsteina, że wyobraźnia jest ważniejsza od inteligencji. Porozmawiamy też o błędnych twierdzeniach astronomicznych i dowiemy się, czy płynie z nich jakaś korzyść dla nauki.

O tym w kolejnej, czwartej już części rozmowy z paniami astronom, doktor Weroniką Narloch i doktor Pauliną Karczmarek. W ten sposób kontynuujemy naszą podróż po Wszechświecie.

Zaprasza Mira Jankowska.

 

Pozostałe podcasty z cyklu „En jak nauka” można znaleźć na stronie W Poszukiwaniu Projektu w zakładce Media oraz na naszym profilu na platformie Soundcloud. „EN jak… nauka”, bo warto wiedzieć i rozumieć więcej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane wpisy

Wybrane tagi