Mowa bez słów, czyli o wyzwaniach profesji pediatryCzas czytania: 2 min

Agnieszka Topczewska-Cabanek, Mira Jankowska

2023-02-13
Mowa bez słów, czyli o wyzwaniach profesji pediatry<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.

🎧 Odtwórz nagranie 🎧

 

Tym razem o dzieciach. Czy zastanawiali się Państwo, w jaki sposób dorośli, którzy posługują się mową i mają bogaty arsenał słownictwa, są w stanie zrozumieć dziecko, zwłaszcza gdy jest chore lub coś mu dolega, a nie potrafi jeszcze mówić? W takiej sytuacji znajduje się lekarz pediatra, który z pozawerbalnych sygnałów musi zrozumieć język małego człowieka będącego na wczesnym etapie rozwojowym. Dziecko nie potrafi się przecież jeszcze wypowiedzieć. Jak zatem wygląda praca pediatry?

W arkana pediatrii, zarówno tej w wymiarze wiedzy naukowej, jak i praktyki lekarskiej, wprowadza nas w kolejnym podcaście „En jak nauka” Agnieszka Topczewska-Cabanek, doktor nauk medycznych, specjalista chorób dzieci w jednej z warszawskich przychodni zdrowia, naukowo związana z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym. Pani doktor nie tylko leczy dzieci, ale także uczy studentów, jak – zgodnie z zasadą primum non nocere – właściwie określić tan małych pacjentów. Zgłębianiu takiej wiedzy służą praktyki, które studenci odbywają nie tylko w gabinecie lekarskim, ale także w przedszkolu.

Kolejnym trudnym okresem rozwojowym, z którym zmaga się lekarz pediatra starając się pomóc młodym pacjentom, jest czas dojrzewania. O tym wszystkim w pierwszej części rozmowy z doktor Agnieszką Topczewską-Cabanek. Zaprasza Mira Jankowska.

Pozostałe podcasty z cyklu “En jak nauka” można znaleźć na stronie W Poszukiwaniu Projektu w zakładce Media oraz na naszym profilu na platformie Soundcloud.“EN jak… nauka”, bo warto wiedzieć i rozumieć więcej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane wpisy

Wybrane tagi