Symulator starości, czyli jak wejść w skórę senioraCzas czytania: 2 min

Rafał Moczkodan, Mira Jankowska

2022-11-21
Symulator starości, czyli jak wejść w skórę seniora<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.

🎧 Odtwórz nagranie 🎧

 

Cykl życia człowieka – jak pisał Erik Erikson, psycholog rozwojowy – obejmuje także etap starości i sędziwości. We współczesnym świecie coraz większa ilość osób wchodzi w fazę życia określaną złotą jesienią. Organizm ludzki w tym okresie traci zdolność do wykonywania nawet prostych czynności, takich jak choćby podniesienie zgrzewki z napojami czy odkręcenie butelki z plastikową nakrętką, zwykle oryginalnie mocno zamkniętą. Pamiętajmy, że większość rozwiązań technicznych jest efektem pracy ludzi młodych, bądź w sile wieku. Doświadczenia starości dopiero przed nimi. Jak więc dopasować do potrzeb osób wiekowych przedmioty, narzędzia i rozwiązania służące codziennym czynnościom, skoro nie zna się ograniczeń starości?

Czy wykorzystując odkrycia nauki da się sprawić, aby projektanci przestrzeni, urządzeń i różnorakich narzędzi, z których wszyscy korzystamy, dopasowali je do potrzeb seniorów? Tak, jest to możliwe! Niezbędna jest do tego głęboka empatia, kreatywność i gotowość wyjścia poza schemat myślowy. Na ten temat rozmawiamy z profesorem Rafałem Moczkodanem, antropologiem literatury, wykładowcą na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nasz gość opisuje między innymi, jak funkcjonuje tak zwany kombinezon starości (Third Age Suit), opracowany przez japońskich naukowców, a zastosowany przy projektowaniu aut firmy Ford. Oto pierwsza część rozmowy. Zaprasza Mira Jankowska.

Pozostałe podcasty z cyklu “En jak nauka” można znaleźć na stronie W Poszukiwaniu Projektu w zakładce Media oraz na naszym profilu na platformie Soundcloud.“EN jak… nauka”, bo warto wiedzieć i rozumieć więcej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane wpisy

Wybrane tagi