„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.
🎧 Odtwórz nagranie 🎧
Czy XIX-wieczny model edukacji faktycznie odchodzi do lamusa? Czym go zastąpić? Z czym zmaga się współczesna edukacja i co mógłby doradzić pod tym względem Stanisław Ignacy Witkiewicz, admirator ciągłego uczenia się i samorozwoju? Pytamy o to dr. hab. Macieja Dombrowskiego, filozofa, wykładowcę w Zakładzie Ontologii i Filozofii Przyrody Uniwersytetu Wrocławskiego. Gość kolejnego podcastu „En jak nauka” jest autorem publikacji pod tytułem „Monadyzm biologiczny a problem psychofizyczny. Studium filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza”. Co wniósł Witkiewicz do filozofii? Czym jest ów monadyzm biologiczny i dlaczego Witkacy był krytyczny wobec filozoficznej szkoły lwowsko-warszawskiej? Te i inne pytania padają w trakcie tej rozmowy. Na drugi jej odcinek zaprasza Mira Jankowska.