Dzień Niepodległości to dobry moment, aby raz jeszcze przyjrzeć się źródłom naszych praw obywatelskich. Szczególnie warta podkreślenia – aczkolwiek poświęcono jej mniej uwagi niż na to zasługuje – jest tutaj idea mówiącą o istnieniu inteligentnego stwórcy, o którym możemy się dowiedzieć na podstawie analizy przyrody. Owa idea to jedno ze źródeł, które stało się kluczową zasadą Deklaracji niepodległości, podobnie jak – co ciekawe – współczesnej teorii inteligentnego projektu.
Autorem Deklaracji niepodległości – dokumentu obwieszczającego narodziny naszej republiki – jest Thomasa Jeffersona. Myślą przewodnią przyświecającą Jeffersonowi i współtwórcom Deklaracji była wiara w przyrodzoną godność człowieka, nadaną nam z racji tego, że zostaliśmy stworzeni zgodnie z zamysłem i na obraz celowo działającego stwórcy.
„Uważamy następujące prawdy…”
Jak Jefferson napisał w Deklaracji: „Uważamy następujące prawdy za oczywiste: że wszyscy ludzie stworzeni są równymi, że stwórca obdarzył ich pewnymi nienaruszalnymi prawami”1. Gdybyśmy otrzymali nasze prawa tylko od rządu, to rząd w sposób uzasadniony mógłby je odebrać.
Sam Jefferson był przekonany, że istnieją naukowe świadectwa występowania projektu w przyrodzie. W 1823 roku w liście do Johna Adamsa z całą mocą podkreślał:
Uważam (bez odwoływania się do objawienia), że gdy spojrzymy na Wszechświat, w ogólności czy szczegółach, ludzki umysł nieodzownie musi uchwycić i przyjąć przekonanie o istnieniu projektu, o doskonałych umiejętnościach i niepojętej mocy obecnej w każdym atomie jego kompozycji2.
Snując rozważania o wszystkim – począwszy od ciał niebieskich, a skończywszy na stworzeniach ludzkich i zwierzęcych – argumentował:
Twierdzę, że nie jest możliwe, aby ludzki umysł nie dostrzegał wszechobecnego projektu, przyczyny i skutku, aż do pierwotnej przyczyny, wytwórcy wszystkich rzeczy z materii i ruchu3.
Deklarację pisał, mając na uwadze wywodzące się z „praw natury i od Boga”4 niezbywalne prawa istot ludzkich.
Wciąż naukowo wiarygodne?
Czy w świetle obecnej nauki przekonanie Jeffersona wciąż pozostaje wiarygodne? Kolejne dekady po publikacji O powstawaniu gatunków Karola Darwina przyniosły rozkwit „społecznego” darwinizmu i eugeniki, co sugeruje, że Jeffersonowska zasada przyrodzonej godności została obalona.
Czysto darwinowski pogląd na człowieka podważa wizję ojców-założycieli, jak nazywano współautorów Deklaracji. Jak wyjaśnił biolog ewolucyjny George Gaylord Simpson, darwinizm podał w wątpliwość świadectwa istnienia projektu i zamiast tego pokazuje, że człowiek jest wytworem „bezcelowego procesu, który nie miał go nawet na myśli”5. Na szczęście odkrycia współczesnej biologii podważyły to ujęcie i potwierdziły sposób myślenia Jeffersona.
Od 1953 roku, kiedy James Watson i Francis Crick objaśnili strukturę cząsteczki DNA, biolodzy coraz częściej dostrzegają znaczenie informacji dla żywych komórek. Struktura DNA pozwala na przechowywanie informacji w postaci czteroznakowego kodu cyfrowego, podobnego do kodu komputerowego. Jak zauważył Bill Gates: „ludzkie DNA jest jak program komputerowy, jednak o wiele bardziej skomplikowany i zaawansowany niż jakiekolwiek oprogramowanie stworzone dotychczas przez człowieka”6.
Żadna teoria niekierowanej ewolucji chemicznej nie wyjaśniła pochodzenia informacji cyfrowej w DNA potrzebnej do zbudowania pierwszej żywej komórki na Ziemi. Na podstawie wielokrotnie powtarzanych doświadczeń – podstawy wszelkiego naukowego postępowania – wiemy jednak, że za informacją zawsze kryje się umysł, a nie procesy materialne.
Programy komputerowe pochodzą od programistów. Informacja – czy to wyryta w postaci hieroglifów, czy zapisana w książce, czy też zakodowana w sygnałach radiowych – zawsze pochodzi od celowo działającej inteligencji. Tak więc odkrycie kodu cyfrowego w DNA zdecydowanie wskazuje na inteligentną przyczynę jako ostateczne źródło informacji zawartych w żywych komórkach.
Rosnąca liczba świadectw na rzecz projektu w przyrodzie ożywionej prowadzi do zadziwiających i uzasadnionych wniosków ważnych dla rozumienia historii politycznej Stanów Zjednoczonych i dla przyszłości naszego kraju. W rocznicę podpisania Deklaracji niepodległości nie sposób podważyć słuszności naszych praw obywatelskich, których gwarantem jest Bóg.
Stephen C. Meyer
Oryginał: Thomas Jefferson’s Embrace of Intelligent Design, „Evolution News & Science Today” 2021, July 4 [dostęp 06 V 2022].
Przekład z języka angielskiego: Katarzyna Przygońska
Źródło zdjęcia: Pixabay
Ostatnia aktualizacja strony: 06.05.2022
Przypisy
- Deklaracja Niepodległości z 4 lipca 1776 roku, w: Powszechna historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych, M.J. Ptak, M. Kinstler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999, s. 331 [331–334] (przyp. tłum.).
- T. Jefferson, To John Adams, Monticello, April 11, 1823 r., w: Memoirs, Correspondence, and Private Papers of Thomas Jefferson: Late President of the United States, ed. H. Colburn, R. Bentley, London 1828, s. 372 [371–374] (przyp. tłum.).
- Jefferson, To John Adams, s. 372 (przyp. tłum.).
- Deklaracja Niepodległości z 4 lipca 1776 r., s. 331 (przyp. tłum.).
- Cyt. za: K. Jodkowski, Kreacjonizm a naturalizm nauk przyrodniczych, w: „Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska”, 1996/1997, Vol. XXI–XXII, s. 14 [11–26] (przyp. tłum.).
- B. Gates, Droga ku przyszłości, tłum. P. Cichawa, Studio EMKA, Warszawa 1997, s. 235 (przyp. tłum.).
Literatura:
- Deklaracja Niepodległości z 4 lipca 1776 r., w: Powszechna historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych, red. M.J. Ptak, M. Kinstler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
- Gates B., Droga ku przyszłości, tłum. P. Cichawa, Studio EMKA, Warszawa 1997.
- Jefferson T., To John Adams, Monticello, April 11, 1823 r., w: Memoirs, Correspondence, and Private Papers of Thomas Jefferson: Late President of the United States, ed. Colburn, R. Bentley, London 1828.
- Jodkowski K., Kreacjonizm a naturalizm nauk przyrodniczych, w: „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, 1996/1997, Vol. XXI–XXII.