Czy darwinizm to teoria w kryzysie?Czas czytania: 8 min

Jonathan Wells

2024-12-06
Czy darwinizm to teoria w kryzysie?<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">8</span> min </span>

Od redakcji Evolution News & Science Today: Zasmuciła nas wiadomość o śmierci naszego przyjaciela i kolegi, ikonoklastycznego biologa1 Jonathana Wellsa. Składając mu hołd, przedstawiamy niektóre jego artykuły. Niniejszy artykuł stanowi zmodyfikowaną część rozdziału opublikowanego w książce The Comprehensive Guide to Science and Faith: Exploring the Ultimate Questions About Life and the Cosmos [Wyczerpujący przewodnik po nauce i wierze. Rozważania dotyczące podstawowych pytań o życie i kosmos] i ukazuje się jako pierwszy w serii.

 

Co to znaczy, że teoria znajduje się „w kryzysie”? Nie wystarczy pokazać, że teoria jest niezgodna z danymi empirycznymi. Krytycy od kilkudziesięciu lat wskazują, że darwinizm nie jest zgodny z danymi przyrodniczymi. W 1986 roku biolog Michael Denton opublikował książkę Kryzys teorii ewolucji2. Trzydzieści lat później dokończył dzieła krytyki darwinizmu w książce Teoria ewolucji. Kryzysu ciąg dalszy3.

Darwinizm wciąż jednak utrzymuje się przy życiu. Są po temu dwa powody. Po pierwsze, darwinizm nie jest wyłącznie naukową hipotezą dotyczącą konkretnych zjawisk w przyrodzie, taką jak (siedemnastowieczna) teoria Newtona, zgodnie z którą siła ciążenia między dwoma ciałami jest odwrotnie proporcjonalna do kwadratu odległości między nimi, (osiemnastowieczna) teoria Lavoisiera, w myśl której obiekty mogą się spalać dopiero wtedy, gdy w otoczeniu występuje tlen, albo (dziewiętnastowieczna) teoria Maxwella mówiąca o tym, że światło jest falą elektromagnetyczną. Karol Darwin określił książkę O powstawaniu gatunków mianem „długiego szeregu dowodzeń”4, a kluczową część tego szeregu stanowił teologiczny argument przeciwko idei oddzielnego stworzenia gatunków5.

Po drugie, ugruntowane naukowe programy badawcze, takie jak darwinizm, nigdy nie są porzucane tylko z powodu jakichś problemów z danymi empirycznymi. Idea, że wszystkie gatunki są potomkami jednego albo kilku przodków, którzy zostali zmodyfikowani w wyniku działania mutacji i doboru naturalnego, będzie utrzymywała swoją dominację dopóty, dopóki duża liczba naukowców nie przyjmie jakiejś alternatywnej idei. Obecnie główną alternatywną ideą jest teoria inteligentnego projektu, zgodnie z którą (wbrew darwinizmowi) pewne cechy organizmów żywych lepiej da się wyjaśnić przez odwołanie do przyczyny inteligentnej niż do niekierowanych procesów naturalnych. Zmiana od darwinizmu do teorii inteligentnego projektu – jeśli albo kiedy się wydarzy – byłaby wielką rewolucją naukową. Na takie zjawisko można by spojrzeć na przykład przez pryzmat wydanej w 1962 roku książki filozofa nauki Thomasa S. Kuhna – Struktura rewolucji naukowych6.

Zacznę od podsumowania niektórych kluczowych spostrzeżeń Kuhna. Następnie zastosuję te spostrzeżenia do aktualnie toczącego się konfliktu między darwinizmem a teorią inteligentnego projektu. W toku analizy wskażę na pewne problematyczne aspekty koncepcji Kuhna, ale dojdę do wniosku, że ostatnie wydarzenia w pełni uzasadniają uznanie darwinizmu za teorię w kryzysie.

 

Struktura rewolucji naukowych autorstwa Thomasa S. Kuhna

Według Kuhna „nauka normalna” to „badania wyrastające z jednego lub wielu takich osiągnięć naukowych przeszłości, które dana społeczność uczonych aktualnie akceptuje i traktuje jako fundament swej dalszej praktyki”7. Ten dorobek był „dostatecznie oryginalny i atrakcyjny, aby odwrócić uwagę stałej grupy zwolenników danej teorii od konkurencyjnych sposobów uprawiania nauki”, a także „na tyle otwarty, że pozostawiał nowej szkole najrozmaitsze problemy”8 do rozwiązania. Osiągnięcia mające te dwie cechy Kuhn określał mianem „paradygmatów”.

Kiedy paradygmat przejmie dominację, normalna praktyka naukowa polega po prostu na rozwiązywaniu problemów w obrębie tego paradygmatu. Jednocześnie tworzona jest „struktura instytucjonalna”9 obejmująca „powstawanie wyspecjalizowanych towarzystw naukowych, pojawianie się fachowych czasopism oraz przyznanie [danej dziedzinie naukowej] odrębnego miejsca w programach nauczania”10. To ostatnie jest bardzo ważne, ponieważ jedną z cech „społeczności uczonych […] jest charakter kształcenia zawodowego”11. W „naukach przyrodniczych, przynajmniej współczesnych” student „polegać […] musi głównie na podręcznikach”12 do momentu, gdy na trzecim albo czwartym roku studiów doktoranckich zaczyna prowadzić samodzielne badania. Według Kuhna „jest to oczywiście wykształcenie o węższym i sztywniejszym charakterze niż wszystkie inne, z wyjątkiem może ortodoksyjnej teologii”13.

 

Pierwsza linia obrony

Jak napisał Kuhn:

Celem nauki normalnej nie jest bynajmniej szukanie nowych rodzajów zjawisk; raczej nie dostrzega ona tych, które nie mieszczą się w jej gotowych szufladkach. Również uczeni nie starają się zazwyczaj wynajdywać nowych teorii i są często nietolerancyjni wobec tych, które sformułowali inni14.

Niemniej „żaden paradygmat będący podstawą badań naukowych nie rozwiązuje bez reszty wszystkich ich problemów”15. Kiedy pojawiają się anomalie, zwykle pierwszą linią obrony naukowców jest „wprowadzanie rozmaitych uszczegółowień i modyfikacji ad hoc do swej teorii, aby wyeliminować pojawiające się sprzeczności”16. Uczeni nigdy po prostu nie porzucają paradygmatu, chyba że jego miejsce może zająć jakiś inny paradygmat. W związku z tym „decyzja porzucenia jednego paradygmatu jest zawsze zarazem decyzją przyjęcia innego, a ocena prowadząca do tej decyzji wymaga porównania obu paradygmatów tak z przyrodą, jak i między sobą”17.

 

Jak powstają paradygmaty

Najskuteczniejszym argumentem, jaki mogą przywołać zwolennicy nowego paradygmatu, jest ten, że „potrafią oni rozwiązać te zagadnienia, które doprowadziły do kryzysu dawniejszy paradygmat”18. Jak jednak wskazywał Kuhn:

obrońcy tradycyjnej teorii prawie zawsze mogą wskazać takie problemy, których jej nowy rywal nie rozwiązał, a które z ich punktu widzenia nie sprawiały w ogóle żadnych kłopotów. […] Chodzi natomiast o to, który z paradygmatów będzie w przyszłości kierował badaniem tych problemów, których często żaden ze współzawodników dotychczas nie umiał w pełni rozwiązać. Trzeba zdecydować się na wybór jednego z dwóch sposobów uprawiania nauki i w tych okolicznościach decyzja opierać się musi nie tyle na dotychczasowych osiągnięciach, ile na zapowiedziach na przyszłość19.

Jak powstaje nowy paradygmat? Według Kuhna:

Każda nowa interpretacja przyrody, czy będzie to odkrycie, czy teoria, powstaje najpierw w umyśle jednego lub kilku badaczy. To oni właśnie pierwsi potrafią inaczej spojrzeć na naukę i na świat. Sprzyjają temu zazwyczaj dwie okoliczności, które wyróżniają ich w obrębie danej grupy zawodowej20.

Po pierwsze, jak wskazał Kuhn, „uwaga ich skupiona jest na problemach, które brzemienne są w kryzys”21. Po drugie, zwykle są to „ludzie młodzi albo od niedawna zajmujący się dziedziną dotkniętą kryzysem, a przez to mniej przywiązani niż większość ich kolegów po fachu do wizji świata i reguł, jakie narzucał stary paradygmat”22.

Zdaniem Kuhna:

Kolejne paradygmaty mówią nam co innego o elementach strukturalnych świata i ich zachowaniu. Różnią się więc w takich kwestiach, jak istnienie cząstek subatomowych, natura światła, zachowanie ciepła czy energii. Są to substancjalne różnice między kolejnymi paradygmatami; nie wymagają one dalszych przykładów. Paradygmaty różnią się jednak od siebie i pod innymi względami, gdyż odnoszą się nie tylko do przyrody, ale zwrotnie również do nauki, która je powołała do życia. Z nich wywodzą się metody, zakres problematyki i wzorce rozwiązań, jakie w danym okresie akceptuje każda dojrzała społeczność uczonych. Dlatego przyjęcie nowego paradygmatu wymaga często przedefiniowania odpowiedniej nauki23.

Jonathan Wells

 

Oryginał: Is Darwinism a Theory in Crisis?, „Evolution News & Science Today” 2023, September 25 [dostęp: 6 XII 2024].

Przekład z języka angielskiego: Dariusz Sagan

 

Źródło zdjęcia: Pixabay

Ostatnia aktualizacja strony: 6.12.2024

Przypisy

  1. Por. D. Klinghoffer, Pożegnanie Jonathana Wellsa, ikonoklastycznego uczonego, tłum. J. Kroczak, J. Uglik, „W Poszukiwaniu Projektu” 2024, 2 października [dostęp: 12 XI 2024].
  2. Por. M. Denton, Kryzys teorii ewolucji, tłum. B. Koźniewski, „Seria Inteligentny Projekt”, Fundacja En Arche, Warszawa 2021. Por. też oryginał: M. Denton, Evolution: A Theory in Crisis, Adler & Adler, Bethesda 1986.
  3. Por. M. Denton, Teoria ewolucji. Kryzysu ciąg dalszy, tłum. B. Koźniewski, „Seria Inteligentny Projekt”, Fundacja En Arche, Warszawa 2021. Por. też oryginał: M. Denton, Evolution: Still a Theory in Crisis, Discovery Institute Press, Seattle 2016.
  4. K. Darwin, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, czyli o utrzymaniu się doskonalszych ras w walce o byt. Dzieła Wybrane, t. II, tłum. S. Dickstein, J. Nusbaum, „Biblioteka Klasyków Biologii”, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1959, s. 486 (przyp. tłum.).
  5. Por. S. Dilley, Charles Darwin’s Use of Theology in the Origin of Species, „British Journal for the History of Science” 2012, Vol. 45, No. 1, s. 29–56, https://doi.org/10.1017/S000708741100032X.
  6. Por. T.S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, J. Nowotniak, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001. Por. też oryginał: T.S. Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, Chicago 1962.
  7. T.S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, s. 33.
  8. Tamże.
  9. Tamże, s. 169.
  10. Tamże, s. 49.
  11. Tamże, s. 285.
  12. Tamże, s. 285–286.
  13. Tamże, s. 286.
  14. Tamże, s. 55.
  15. Tamże, s. 147.
  16. Tamże, s. 144–145.
  17. Tamże, s. 144 [wyróżnienia dodane przez autora].
  18. Tamże, s. 266.
  19. Tamże, s. 272–273.
  20. Tamże, s. 251.
  21. Tamże.
  22. Tamże.
  23. Tamże, s. 185.

Literatura:

1. Darwin K., O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, czyli o utrzymaniu się doskonalszych ras w walce o byt. Dzieła Wybrane, t. II, tłum. S. Dickstein, J. Nusbaum, „Biblioteka Klasyków Biologii”, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1959.

2. Denton M., Evolution: A Theory in Crisis, Adler & Adler, Bethesda 1986.

3. Denton M., Evolution: Still a Theory in Crisis, Discovery Institute Press, Seattle 2016.

4. Denton M., Kryzys teorii ewolucji, tłum. B. Koźniewski, „Seria Inteligentny Projekt”, Fundacja En Arche, Warszawa 2021.

5. Denton M., Teoria ewolucji. Kryzysu ciąg dalszy, tłum. B. Koźniewski, „Seria Inteligentny Projekt”, Fundacja En Arche, Warszawa 2021.

6. Dilley S., Charles Darwin’s Use of Theology in the Origin of Species, „British Journal for the History of Science” 2012, Vol. 45, No. 1, s. 29–56, https://doi.org/10.1017/S000708741100032X.

7. Klinghoffer D., Pożegnanie Jonathana Wellsa, ikonoklastycznego uczonego, tłum. J. Kroczak, J. Uglik, „W Poszukiwaniu Projektu” 2024, 2 października [dostęp: 12 XI 2024].

8. Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, J. Nowotniak, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.

9. Kuhn T.S., The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, Chicago 1962.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane wpisy

Wybrane tagi