Wszechświat pęcznieje, czyli o paradoksie Olbersa i korzyściach z błędówCzas czytania: 2 min

Weronika Narloch, Paulina Karczmarek, Mira Jankowska

2024-03-04
Wszechświat pęcznieje, czyli o paradoksie Olbersa i korzyściach z błędów<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.

 

YouTube

 

Wszechświata mówi astronom, doktor Weronika Narloch. Po czym dodaje: „Wszechświat się rozszerza i co więcej rozszerza się coraz szybciej. Nie jesteśmy nawet w stanie określić, czy jest on nieskończony. Możemy jedynie powiedzieć, że jest skończony dla naszego postrzegania”. Natomiast doktor Paulina Karczmarek zjawisko rozszerzania się Wszechświata obrazowo nazywa „pęcznieniem”.

Rozmówczynie kolejnego podcastu „En jak nauka”, obie panie astronom, są członkami Grupy Araukaria. To niezwykłe przedsięwzięcie naukowe jest w dużej mierze dziełem profesora Grzegorza Pietrzyńskiego z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika Polskiej Akademii Nauk. Zespół ten od prawie 25 lat bada odległości we Wszechświecie. W Chile budowana jest kolejną część obserwatorium.

W tym odcinku naszej rozmowy-rzeki oprócz kwestii początków Wszechświata, a potem jego rozszerzania się, rozmawiamy także o paradoksie Olbersa, czyli pytamy, dlaczego w nocy jest ciemno. Poruszamy też wątek korzyści płynących z błędów i porażek. Jak się okazuje, mogą one stanowić trampolinę do kolejnych odkryć naukowych. A te, zwłaszcza jeśli chodzi o Kosmos, przyprawiają o zawrót głowy.

Miłego odbioru życzy Mira Jankowska.

 

Pozostałe podcasty z cyklu „En jak nauka” można znaleźć na stronie W Poszukiwaniu Projektu w zakładce Media oraz na naszym profilu na platformie Soundcloud. „EN jak… nauka”, bo warto wiedzieć i rozumieć więcej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane wpisy

Wybrane tagi