Genetyka, epigenetyka i inżynieria genetyczna, czyli nauka nie stoi w miejscuCzas czytania: 2 min

Barbara Płytycz, Mira Jankowska

2025-08-18
Genetyka, epigenetyka i inżynieria genetyczna, czyli nauka nie stoi w miejscu<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.

 

YouTube

 

Człowiek nie wymyślił niczego, czego już wcześniej w przyrodzie nie było – uważa profesor Barbara Płytycz, biolog i immunolog. Przykład: ktoś zauważył, że obły kamień toczy się z góry szybciej niż kanciasty i najprawdopodobniej na bazie tego spostrzeżenia powstała idea koła – tłumaczy gość podcastu „En jak Nauka”. Pytamy Panią profesor o to, co sądzi na temat śmieciowego DNA. Rozmawiamy o nieograniczoności nauki i o tym, że człowiek z mozołem próbuje opisać rzeczywistość i uchwycić jej prawa. I choć bez wątpienia umysł ludzki dokonuje niebywałych odkryć, to z pokorą trzeba przyznać, że są to tylko pojedyncze punkty wiedzy w nieskończoności, którą stara się zgłębić nauka. A szkoła tak powinna przygotowywać swoich absolwentów, żeby zdawali sobie sprawę, że nauka ciągle się rozwija. Nie wolno się zatrzymać na danym jej etapie – twierdzi profesor Płytycz. Nasz gość jest twórcą Pracowni Immunobiologii Ewolucyjnej Uniwersytetu Jagiellońskiego. I pomimo przejścia w stan spoczynku, nadal współpracuje z Instytutem Zoologii i Badań Medycznych UJ. Pani profesor pracowała m.in. na uniwersytetach w Norwegii i w Stanach Zjednoczonych. Polska Akademia Umiejętności szczyci się jej członkostwem. To już czwarty odcinek tej rozmowy, a prowadzi ją jak zawsze Mira Jankowska.

Do wysłuchania kolejnego nagania w cyklu „En jak Nauka” zaprasza Mira Jankowska

 

Pozostałe podcasty z cyklu „En jak nauka” można znaleźć na naszym profilu na platformie Soundcloud, oraz w serwisie YouTube.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane wpisy

Wybrane tagi