Duch w maszynie i koncepcja panspermiiCzas czytania: 2 min

Andrzej Bielecki, Mira Jankowska

2024-06-10
Duch w maszynie i koncepcja panspermii<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.

 

Chociaż w meteorytach znaleziono organiczne związki chemiczne, to teoria panspermii nie rozwiązuje zagadki początków życia – twierdzi profesor Andrzej Bielecki. Koncepcja ta rozwiązuje zagadkę początków życia na Ziemi, ale nie rozwiązuje zagadki początków życia w ogóle. Niemniej jest to ciekawa koncepcja i czas pokaże, na ile okaże się wartościowa – puentuje.

W kolejnym odcinku rozmowy z prof. Bieleckim, oprócz wątku początków życia i teorii panspermii, dotykamy zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją, perspektywami jej rozwoju i wpływem na człowieka. Profesor Bielecki specjalista w dziedzinie maszyn uczących się wprowadza nas w tajniki nie tylko programowania sztucznej inteligencji poprzez wprowadzanie do niej różnorodnych danych, ale także zwraca uwagę na fakt, że może ona uczyć się sama. Przywołuje tu przykłady z obszaru gier szachowych, w których AI odniosła przewagę nad człowiekiem.

Zaczynamy jednak tę rozmowę od wątku, który pojawił się w pierwszej części tego wywiadu. Dotyczył on filozoficznego patrzenia na życie i kwestii zagubienia współczesnej młodzieży. W tej części wywiadu uzyskujemy odpowiedź na pytanie o powody tego stanu rzeczy i co można i warto robić, żeby młodzi ludzie odzyskiwali wiarę w siebie i w sens zmagań codziennych, a także naukowych. Oto czwarta i ostatnia część tej rozmowy, na którą zaprasza Mira Jankowska.

Pozostałe podcasty z cyklu „En jak nauka” można znaleźć na stronie W Poszukiwaniu Projektu w zakładce Media oraz na naszym profilu na platformie Soundcloud. „EN jak… nauka”, bo warto wiedzieć i rozumieć więcej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane wpisy

Wybrane tagi