Dokąd zmierzają nauki biologiczne, czyli ciąg dalszy pytań o życieCzas czytania: 2 min

Jan Kopcewicz, Mira Jankowska

2025-06-09
Dokąd zmierzają nauki biologiczne, czyli ciąg dalszy pytań o życie<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.

 

YouTube

 

Nie mam żadnego dowodu, ale mnie się wydaje, że nauki biologiczne coraz bardziej zbliżają się do poglądu, że jest jakiś program powstania życia, że istnieje pewna siła, która jest siłą konstruktywną – uważa profesor Jan Kopcewicz, biolog molekularny. I dodaje: Ja zakładam, że inteligentny projekt ma dużo racji, choć nie we wszystkim. W trzeciej części rozmowy z profesorem Kopcewiczem szukamy odpowiedzi na pytanie, czy niektóre skomplikowane struktury biologiczne, na przykład mózg, mogły powstać drogą doboru naturalnego, czy też, jak twierdził Alfred Russel Wallace, nie było to możliwe. Pojawia się także kwestia odróżniania fenomenu mózgu od fenomenu umysłu oraz zjawiska samoświadomości człowieka. Wreszcie dotykamy zagadnienia sporów o pochodzenie i rozwój życia, który wiodą ewolucjoniści z kreacjonistami. W tym kontekście pada pytanie o teorię inteligentnego projektu i znaczenie tego konceptu dla postępu nauki. Przypomnijmy, że nasz gość jest profesorem nauk przyrodniczych ze specjalnością biologia molekularna oraz fizjologia roślin. Fascynuje go też filozofia nauki. Profesor Kopcewicz jest emerytowanym wykładowcą Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w której to uczelni pełnił funkcję rektora. Do wysłuchania kolejnego ciekawego nagrania w cyklu „En jak nauka” zaprasza Mira Jankowska.

 

Pozostałe podcasty z cyklu „En jak nauka” można znaleźć na naszym profilu na platformie Soundcloud, oraz w serwisie YouTube.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



Najnowsze wpisy

Najczęściej oglądane wpisy

Wybrane tagi