Czym skorupka za młodu nasiąknie, czyli nauka w epoce komunizmuCzas czytania: 2 min

Medard Masłowski, Mira Jankowska

2023-01-02
Czym skorupka za młodu nasiąknie, czyli nauka w epoce komunizmu<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.

🎧 Odtwórz nagranie 🎧

 

W poprzednich dwóch częściach wywiadu z Medardem Masłowskim, konsulem Rzeczypospolitej Polskiej w Kazachstanie, rozmawialiśmy o Polakach – zesłańcach z czasów zaborów oraz o ich potomkach. Jedni i drudzy swoją wiedzą, doświadczeniem naukowym i przedsiębiorczością doprowadzili do rozwoju nie tylko Kresów Wschodnich, ale także Syberii – zwłaszcza Kazachstanu i Dalekiego Wschodu. Wspominaliśmy wybitnych polskich geologów, inżynierów, przedsiębiorców i humanistów.

Zanim jednak wykształci się wysoko wykwalifikowana kadra oraz powstaną sprawne mechanizmy umożliwiające rozwój nauki, potrzebna jest edukacja młodzieży prowadzona w wolny i niezależny sposób. A oprócz aktywności naukowej studentów ważna jest też ta społeczna.

W trzeciej części tego wywiadu przyglądamy się właśnie aktywności żaków. W okresie komunizmu działali oni w ramach Zrzeszenia Studentów Polskich. O rozmachu ich prac, młodzieńczej fantazji i skuteczności, opowiada bazując na własnych doświadczeniach i wspomnieniach Medard Masłowski. Nurt społecznikowski był w tamtym okresie niezwykle silny i pociągający. Posłuchajmy zatem, jakie przynosił owoce i z jakimi trudnościami ówczesny student musiał się mierzyć. Zaprasza Mira Jankowska

Pozostałe podcasty z cyklu “En jak nauka” można znaleźć na stronie W Poszukiwaniu Projektu w zakładce Media oraz na naszym profilu na platformie Soundcloud.“EN jak… nauka”, bo warto wiedzieć i rozumieć więcej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *