Możliwości wyjaśnienia kosmicznych koincydencji w ramach wheelerowskiej wersji Hipotezy Wielu WszechświatówCzas czytania: 4 min

2021-09-29
Możliwości wyjaśnienia kosmicznych koincydencji w ramach wheelerowskiej wersji Hipotezy Wielu Wszechświatów<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">4</span> min </span>

 

Oryginał: Filozofia Nauki 2006, t. 14, nr 1, s. 129-147

 

Streszczenie:

Problematyka światopoglądowa,  czyli  dotycząca  akceptacji  lub  negacji  rzeczywistości  transcendentnej  względem  bezpośrednio  doświadczanego świata,  pojawia się  w  ramach  współczesnej  kosmologii  w  kontekście  dwóch  głównych  jej  nurtów badawczych. Pierwszy, zajmujący się szeroko rozumianym zagadnieniem osobliwości  i  bardziej  współcześnie,  tzw.  kosmologią  kwantową,  przywołuje  i  w  nowym świetle ukazuje stary problem czasowego początku Wszechświata i jego stworzenia. Drugi, koncentrujący się wokół szeroko dyskutowanej w ostatnich latach problematyki kosmicznych koincydencji i zagadnienia antropizmu, odwołuje się w filozoficznych wyjaśnieniach tych kwestii bądź bezpośrednio do Boga, bądź też do ontycznej natury samego Kosmosu.

Dostrzegana  właściwie  od  starożytności  głównie  w  astronomii  i  kosmologii zbieżność  wielu  własności  Wszechświata, a  nawet  różnych  ciągów  liczbowych z  faktem  istnienia  w  tym  Wszechświecie życia, nabrała  naukowego  opracowania i  tym  samym  bardziej  realnego  uzasadnienia  w  ramach  szybko  rozwijającej  się  od początku lat dwudziestych XX wieku kosmologii relatywistycznej i towarzyszącego mu  postępowi  astronomii  pozagalaktycznej.  W  toku  prowadzonych  badań  odsłaniających  coraz  szerzej  i  głębiej  strukturę  i  ewolucję  Wszechświata  zaczęto  coraz  wy-raźniej  dostrzegać  charakterystyczne  zbieżności  i  wzajemne  dopasowanie zarówno praw fizyki, jej stałych oraz różnego rodzaju parametrów, jak i ich liczbowych wartości z faktem istnienia we Wszechświecie życia na podłożu węglowym. W oparciu o  aktualne  teorie  kosmologiczne,  astrofizyczne,  geofizyczne,  fizyczne,  chemiczne i biologiczne  zaczęto  pokazywać, że  bez  bardzo  wielu,  nieraz  ogromnie  subtelnych dostrojeń tych wartości do warunków koniecznych do zaistnienia wspomnianego życia,  znana  nam  postać  tego  życia  nie  mogłaby  się  w  ogóle  pojawić  i  rozwinąć  we Wszechświecie  pozbawionym  tych  dostrojeń.  Wszystkie  te  zbieżności  i  subtelne dostrojenia  zostały  nazwane  kosmicznymi  koincydencjami  dla  życia,  a  specyficzny sposób ich wyjaśnienia odwołujący się do faktu istnienia człowieka we Wszechświecie — podejściem antropicznym w kosmologii.

Oczywiście,  w  kontekście  tego  rodzaju  badań,  nieraz  przedmiotowo  bardzo  za-awansowanych,  pojawiła  się  lub  została  przywołana  z  historii  bogata  problematyka filozoficzna  dotycząca  genezy,  natury  i  sensu  tak  rozumianych  koincydencji.  Jak często  w  filozofii  bywa,  tak  i  w  tym  przypadku  nie  ma  jednolitego  stanowiska. Wśród filozofujących kosmologów i filozofów zarysowały się w tym względzie dwa główne nurty opisu i wyjaśnień podnoszonych kwestii nazywane powszechnie naturalizmem  i  teizmem.  W  niniejszym  artykule  pragnąłbym  przedstawić  i  krytycznie rozważyć  oraz  przedyskutować  bardzo  wąski  wycinek  tej  problematyki  dotyczący możliwości wyjaśnienie kosmicznych koincydencji w ramach szeroko propagowanej i  dyskutowanej  w  ostatnich  latach  tzw.  wheelerowskiej  wersji  Hipotezy  Wielu Wszechświatów (HWW).

Rozważany  już  od  starożytności  problem  jednego  czy  wielu  wszechświatów8znalazł bardzo podatny grunt w badaniach nowożytnej nauki, a zwłaszcza współczesnej  kosmologii,  wskazującej  na  ogromne  bogactwo  możliwych  mechanizmów, struktur  i  własności  wytwarzanych  wszechświatów.9  Ze  względu  na  sposób  występowania wszystkich tych możliwych wszechświatów i ich wzajemne relacje wyróżnia  się  karterowską  i  wheelerowską  wersję  HWW.  Zasadnicza  różnica  występująca między  nimi  polega  na  tym,  że  wersja  pierwsza  utrzymuje,  iż  nieskończona  liczba wszechświatów  aktualnie  istnieje  niejako  obok  siebie,  równocześnie,  podczas  gdy według  drugiej  wersji,  wszechświaty  te  bezpośrednio  po  sobie  następują  tworząc nawet nieskończony ciąg całkowicie niepowiązanych i niekomunikujących się ze sobą cykli. Nie dziwi, że obie te wersje są wykorzystywane do wyjaśnienia faktu istnienia  naszego, uporządkowanego  wszechświata,  gdyż  w  nieskończonym  zbiorze wszystkich  istniejących  lub  następujących  po  sobie  wszechświatów  powinien  się również i on tam znaleźć.

Ograniczenie się w niniejszym artykule do zaprezentowania i przedyskutowania jedynie  wheelerowskiej  wersji  HWW  podyktowane  zostało  obok  zwykłych  względów praktycznych (brak miejsca i czasu) również racjami merytorycznymi. Wersja ta wydaje się być bogatsza problemowo, subtelniejsza w swoich analizach i posiadająca szersze odniesienia, między innymi do mechaniki kwantowej. Stąd jest ona częściej dyskutowana  i  jako  taka  posiada  bogatszą  literaturę.11  Jej  prezentacja  zmierzać będzie w pierwszym punkcie do szczegółowego omówienia istotnych treści tej wersji. Drugi natomiast punkt poświęcony zostanie przedstawieniu natury i zasadności proponowanego   w   jej   ramach   wyjaśniania   kosmicznych   koincydencji.   Wreszcie w punkcie  trzecim  podjęta  będzie  dyskusja  poprawności  rozważanego  wyjaśniania ze  szczególnym  zwróceniem  uwagi  zarówno  na  status  poznawczy  samej  HWW,  jaki na logiczne podstawy proponowanego wyjaśniania.

Józef Turek

 

Przedruk za zgodą redakcji czasopisma „Filozofia Nauki”

Źródło zdjęcia: Pixabay

Ostatnia aktualizacja strony: 15.10.2021

 

 

 

 

Źródło zdjęcia: Shutterstock

Ostatnia aktualizacja strony: 13.08.2021

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *