„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.
YouTube
Co ekscytuje astronomów? Między innymi to, że pewne przewidywania i symulacje nie zgadzają się z obserwacjami. Zapowiada to pewną tajemnicę, z którą naukowcom przychodzi się mierzyć. Może to być błąd, który tkwi w metodzie badawczej, ale może się okazać, że w świecie fizycznym istnieje coś, o czym nauka jeszcze nie wie. A to może doprowadzić do wielu nowych, nieprzewidywalnych odkryć – w ten sposób o fascynacjach nauką opowiada z pasją doktor Paulina Karczmarek, astronom, pracująca obecnie w jednostce badawczej w Chile. To tam Centrum Astronomiczne im. M. Kopernika PAN realizuje Projekt Araukaria. Twórcą i spiritus movens tego przedsięwzięcia jest profesor Grzegorz Pietrzyński.
Drugi członek zespołu Araukarii, doktor Weronika Narloch, fizyk-astronom, odpowiada na pytania o ulokowanie Ziemi w naszej galaktyce, czyli w Drodze Mlecznej, i szerzej we Wszechświecie. Dowiadujemy się, jak wygląda Droga Mleczna i zastanawiamy się, czy nasza planeta jest jedynym i niepowtarzalnym obiektem tego typu w Kosmosie, czy też mogą istnieć podobne obiekty.
Rozmawiamy również o wyznaczaniu stałej Hubble’a, czyli parametru określającego, z jaką prędkością Wszechświat się rozszerza. Pytamy, jak to się dzieje, że mamy dwie wartości stałej Hubble’a, tzw. Hubble tension, i co pomaga nam ten wskaźnik dookreślić. Poza tym rozmawiamy o promieniowaniu reliktowym, czyli sygnałach z najwcześniejszego etapu istnienia Wszechświata i o utrudnieniach w komunikacji międzyplanetarnej. Uzyskujemy też odpowiedź na pytanie, czy astronom i kosmolog to synonimy, czy też nie.
Kontynuację podróży po Wszechświecie zapewnia Mira Jankowska.
Pozostałe podcasty z cyklu „En jak nauka” można znaleźć na stronie W Poszukiwaniu Projektu w zakładce Media oraz na naszym profilu na platformie Soundcloud. „EN jak… nauka”, bo warto wiedzieć i rozumieć więcej!