„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.
🎧 Odtwórz nagranie 🎧
Już w dzieciństwie ukazujemy nasze naturalne predyspozycje, które mogą wskazać, czym powinniśmy się zająć w przyszłości. Przynajmniej tak było dawniej. Współczesne dzieci zdecydowanie za długo przebywają w przestrzeni wirtualnej, co ogranicza ich możliwości rozpoznania własnego potencjału i talentów, nie wspominając o umiejętności budowania relacji. Jest to jeden z czynników wpływających negatywnie na wzmacnianie poczucia własnej wartości u młodych ludzi. Stąd między innymi liczne depresje, okaleczenia i próby samobójcze dzieci i młodzieży.
O swojej drodze do odkrycia pasji bycia lekarzem i naukowcem w dziedzinie medycyny opowiada dr Agnieszka Topczewska-Cabanek, pediatra, specjalista chorób dzieci, związana z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym. Pani doktor specjalizuje się też w badaniach nad celiakią, chorobą powodowaną przez nietolerancję glutenu. Może być ona jednym z czynników wpływających na wiele chorób, także na bezpłodność (!) i, co już bardziej oczywiste, prowokować problemy układu pokarmowego.
Na te właśnie tematy rozmawiamy w drugiej części wywiadu z dr Topczewską-Cabanek. Zaprasza Mira Jankowska.