„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.
Odtwórz nagranie
To zdumiewające, że posługujemy się abstrakcyjnymi pojęciami matematycznymi, które zostały stworzone bez związku ze światem materialnym, a okazuje się, że bardzo dobrze do niego opisu pasują – zauważa profesor Lech Sokołowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Innymi słowy, używamy dzisiaj matematyki, która niekoniecznie miała służyć do opisu rzeczywistości, a idealnie do niej przestaje.
Czym zatem jest wiedza matematyczna? Czy to wymysł umysłu, czy też matematyk odkrywa coś, co już istnieje? Czym jest determinizm matematyczny? Czy wschód słońca jest przyczyną zachodu słońca, a jego zachód przyczyną wschodu? I czy tak musi być zawsze? Na jakich zasadach działa technika?
Na te i inne tematy rozmawiamy w czwartej, ostatniej części wywiadu z profesorem Lechem Sokołowskim, fizykiem i kosmologiem, pasjonatem filozofii, emerytowanym wykładowcą Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zaprasza Mira Jankowska.
Pozostałe podcasty z cyklu „En jak nauka” można znaleźć na stronie W Poszukiwaniu Projektu w zakładce Media oraz na naszym profilu na platformie Soundcloud. „EN jak… nauka”, bo warto wiedzieć i rozumieć więcej!