Kreatywność w nauce, czyli warto zmienić klockiCzas czytania: 2 min

Rafał Moczkodan, Mira Jankowska

2022-12-05
Kreatywność w nauce, czyli warto zmienić klocki<span class="wtr-time-wrap after-title">Czas czytania: <span class="wtr-time-number">2</span> min </span>

„En jak nauka” to cykl rozmów z uczonymi, ekspertami w różnych dziedzinach, na tematy, które dotyczą świata nauki. Chcemy zrozumieć zasady i metody, którymi nauka się posługuje. Zderzamy się z wyzwaniami, jakie przed nią stają i zmaganiami uczonych, by jak najprecyzyjniej wyjaśnić i opisać rzeczywistość. Nie obywa się bez dyskusji o nowych odkryciach i uznanych teoriach, które być może wymagają weryfikacji. Szczególnym zainteresowaniem obdarzamy naukowe koncepcje, które starają się wyjaśnić pochodzenie Wszechświata i życia, w tym człowieka. Szukamy argumentów zarówno ZA, jak i PRZECIW nim. Sprawdzamy też, w jaki sposób nauki przyrodnicze i ścisłe oddziałują na kulturę i życie codzienne. A przede wszystkim mamy przyjemność wglądu w świat, do którego nie zawsze jest dostęp i spotkań z naukowcami, którzy są naszymi po nim przewodnikami.

🎧 Odtwórz nagranie 🎧

 

Kreatywność to wędrówka od porażki do porażki – twierdzi dr hab. Rafał Moczkodan, antropolog literatury i nowych mediów, wykładowca w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Kreatywność nie jest dziełem przypadku, lecz efektem wytrwałości i mozolnej własnej pracy oraz wielu zespołów ludzi, którzy poświęcają swoje siły i wiedzę na rzecz rozwiązania jakiegoś problemu. O ile myślenie kreatywne nie zna granic – mówi nasz gość – o tyle zastosowanie danego wynalazku jest limitowane etycznie, a warunkiem jest dobro drugiego człowieka.

Poza tym w kolejnym podcaście „En jak nauka” o jakości myślenia projektowego w polskich szkołach, uniwersytetach i firmach. Podamy też przykład instytucji światowej, gdzie podejście kreatywne jest wzorcowe. Chodzi między o Uniwersytet Stanforda (USA). Tam od początku XXI wieku wdrażana jest metoda design thinking. Dopełnia ją swoista kultura kreatywności, kultura ryzyka, „atmosfera procesów kreatywnych” oraz otoczenia społecznego, rodzaju „usieciowienia” – jak to określa prof. Moczkodan – gdyż osoby opuszczające tę uczelnię i zakładające własne przedsięwzięcia naukowe czy gospodarcze pamiętają komu zawdzięczają swój rozwój i tworzą takie więzi, które wspierają kolejne pokolenia naukowców i studentów.

Pozostałe podcasty z cyklu “En jak nauka” można znaleźć na stronie W Poszukiwaniu Projektu w zakładce Media oraz na naszym profilu na platformie Soundcloud.“EN jak… nauka”, bo warto wiedzieć i rozumieć więcej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *